söndag 2 oktober 2011

Kalla rummet...

...nåja, nu har vi oxo fått tillgång till den byggnad som vi kallar holken. En hel del bråte har förra ägaren lämnat, men det är helt enligt överenskommelse. En stor del är nog bara skräp för oss, men vissa grejer kommer vi säkert att behålla.
På morgonen var det älvdans på havet, men ganska fort skingrade solen på baletten och då visade sig en spegelblank vik från sin bästa sida.

Det ljusröda rummet, eller kalla rummet som förra ägaren kallade det är nästa rum vi hade tänkt åtgärda
Så här såg det ut på förmiddagen.

ljusröda eller kalla rummet


Lite senare hade Marina skrapat taket och det var min tur att slipa det med sandpapper och dammsuga hela rummet, för att sedan kunna måla taket med Ottossons matta takfärg.
Hela tiden har vi varit i valet och kvalet - är detta ett rum som vi vill ha tapetserat eller skall vi behålla panelen? Utomstående röster har så gott som uteslutande förespråkat panelen, men vi har tyckt om tanken att tapetsera.
Det ekonomiska förnuftet fick sedan ta överhand och vi beslöt oss för att behålla panelen och börja med att måla - MEN! - när jag dammsög golvet så beslöt jag mig för att ta mig en titt bakom golvlisterna, eftersom det oxo fanns en hel del damm där - JAPP! det blir lite kallt i rummet om det är köldgrader ute och man bakom golvlisten ser markyta i dagsljus - därav förra ägarens namn kalla rummet!
Märkligt nog så kändes det på något vis som en lättnad när jag insåg att jag är tvungen att öppna golvet och ta mig en noggrannare titt på det hela. Panelen måste oxo bort så man kan granska allt - visserligen finns det inga tecken på skador så långt man ser i dagsläge, men man vet ju aldrig!
Den bästa biverkningen av det hela är att vi troligtvis kan återskapa, eller nyskapa en kamin som funnits i rummet tidigare och vi får våra tapeter och ett skurgolv i gran!

För övrigt blir det varmare i stugan eftersom innerfönstren nu är på plats.

innerfönstren på plats


...nej nu måste jag ta och söka fram lite litteratur - om grundkonstruktioner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar