onsdag 19 oktober 2011

Höstlov...

...grunden är för tillfället lagd i malpåse och tas fram när det känns som att det är aktuellt. Just nu är det höstlov som gäller och då skall man inte behöva fundera på vad som måste göras.
När vi kom ut till Lönntorp för några dagar sedan så blev vi välkomna av havsörnen. Vi är inte helt säkra på om det var en eller två som vi såg. För ca. fem år sedan fanns det med säkerhet minst tre st. havsörnar kring Lönntorp. Detta kan jag med säkerhet säga eftersom jag vid det tillfället arbetade på Kråkö som inte ligger långt från Vessö och då såg jag som mest tre havsörnar samtidigt på isen.
Sakta mak börjar vi förbereda oss på att det kanske oxo detta år kommer att komma en vinter - en del av förberedelserna är båtarnas omhändertagande. Denna vecka var det dags att täcka in Göterborgsekan, som vi hoppas att vi skall ha mycket glädje av vid Lönntorp nästa sommar.

Göteborgsekan

Medan jag höll på med att täcka in ekan så höll Marina på att installera de saker som vi hämtade från Ekboda för några dagar sedan.
Förutom att vi varit på Ekboda, så var jag på Åland och plockade äppel som vi sedan mustade i Pernå. 123 kg äppel blev 75 liter must - inte illa. Samtidigt som jag besökte Åland, så passade jag på att ta en klocka därifrån som utgör en mycket fin detalj på Lönntorp. En gammal klockas stadiga tickande och gemytliga slag utgör en stor del av husets skäl för mig.

klockan ovanför kärlskåpet

Allt som allt känns det otroligt fridfullt på Lönntorp och det är mera vårt för varje dag som går.
Den lilla förstugan skall få en klädhängare som ännu skall målas en gång förän den kan skruvas upp, men tills dess så finns vid den väggen en byrå som inte ser illa ut heller.

provisorisk förstuga

Få se vad vi skall hitta på härnäst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar