söndag 11 december 2011

Efter stormen...

Den här veckan har jag varit på Lönntorp två gånger. Första gången var då jag med skogsreviret var och sökte råstenar som vi inte hittat tidigare. Vi hittade en till - eller hittade och hittade. Lindforsarna råkade komma förbi just som vi stod och sökte råstenen vid holkens och expressens infart. Det visade sig att vi nästa stod på den - den har blivit under infarten, då vägen breddades för ett antal år sedan. Nu saknar vi bara två stenar och det är dom vid stranden.
Skogsreviret ja - vi har bestämt oss för att få uppstädat bland träden som finns på tomten - och träd det finns det gott om.

ingen brist på träd här inte!

En stor del av träden går ju att åtgärda själv, men enligt forstmästaren så talar vi här om bl.a. granar som är 90 - 100 år gamla och 26-28m höga. För att vara skärgårdsgranar är det en ganska ansenlig ålder och det det där med hög ålder gäller faktiskt träd oxo - när man blir riktigt gammal så orkar man inte stå mera, så vi tar det säkra för det osäkra och ber om hjälp.

många träd överstiger mina skogshuggarförmågor och -redskap!
Nu får vi bara hoppas att det blir en sådan vinter att det går att avverka i skogen utan att det gör alltför stor skada.

Det andra besöket på Lönntorp gjorde jag idag, för att se om stormen hade ställt till det, men det var bara ett metspö som hade ramlat på tvären framför ingången. Det kunden vi uthärda!
Det var Amanda, pojkarna och jag som var på snabbvisit, men ändå så länge att vi hann dricka en kopp kaffe med kex.

Lite bättre bilder från vårt besök finns på Amandas blogg här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar