torsdag 29 december 2011

Högvatten...

140 cm över normalvasttenstånd var det på annadag och 27.12. fick jag höra. Låter ganska otroligt, men man får väl lov att lita på uppgifterna av en som vistats i trakten i över 50 år.
Jag tänkte mig att jag skulle fara ut och kolla läget efter stormen på annadag och det visade sig att det inte skulle vara helt problemfritt.

storm på åkrarna vid Kroksnäsvägen

Det gick vita gäss på åkrarna i början av Kroksnäsvägen.
Följande utmaning var stället där vägen är som lägst vid havet.


bilen höll sig ovanom vattenytan

Visst var vattnet högt, men det visde sig nog att det inte gick någon större nöd på Lönntorp.


högvatten på Lönntorp

Det fanns inga möjligheter att kolla bryggan med vanliga svarta Nokian stövlar

översvämmad bryggpir

smått fuktig strand

Förutom att vattnet var högt, så härjade det en storm som fällde mycket träd och skapade en massa strömavbrott. Då jag var på Lönntorp på annandag jul så var strömmen borta, men följande dag hade den kommit tillbaka.
I skogen var det egentligen bara torra träd som ramlat ikull så skadan var inte så stor, i.o.m. att dessa träd skulle tas bort på våren ändå.

Grannen däremot hade inte turen på sin sida

förödelsen hos grannen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar