onsdag 29 februari 2012

Byggnadsvård, del 3, lilla kammaren

Följande rum i turen är det som tillsvidare kallas ljusröda kammaren eller kalla rummet, som förra ägaren sade. Tiden får väl utvisa vad namnet på kammaren kommer att bli - ett mycket troligt alternativ är rosenkammaren!

mycket oinspirerande kammare

Steg nummer ett är att ta sig en titt bakom panelen, som ställvis är ett lappverk av rang.
Tydligen kunde man ha det skyndsamt förut oxo då man byggde eller renoverade. Bakom den ljusröda panelen kom det fram en pastellgrön panel som var något bredare än den ljusröda och på ett ställe hade man inte hunnit ta bort en bild förän den nya panelen skulle sättas upp

bild mellan panelerna

Bilden är ett trevligt dokument som skall bevaras - tyvärr var bilden varken signerad eller daterad, men handmålad - inte tryckt.
Det är otroligt vad det samlas skräp bakom en panel under årens lopp och det är ju skräp som kommer dit med åren eftersom det inte satts dit då man byggde.

skräp bakom panelen

Det är utan tvekan intressant att gräva i husets historia på detta vis och man lär sig så mycket under tiden.

Tänk om tyg kunde tala

 Under dagens lopp rev jag tre panelväggar och fick se hur stockarna såg ut.
Jag kan börja med den "officiella bilden" av stockarna:

Inte så illa, eller hur?

Det ser faktiskt ganska bra ut när man ser detta hörn och efter att skräpet dammsugits bort är det nästan som nytt.

Sen' tar vi oss en titt över vänster axel - Oj då!

Skarvad vägg

Den väggen är helt enkelt kapad och skarvad - och inte skarvad med stock utan den är uppbyggd av reglar och fylld med vad jag antar är bergull. I och för sig är det ingen katastrof bara syllen och remstycket är hela - då kan man behandla skarvstället som en knut och stöda syllen så att inte stommen sjunker ihop på det stället. Det är klart att det skulle vara bra att få regelväggen bytt mot stock och fördela skarvarna lite mera ojämt.

Så kan vi ta och se på ytterväggssyllen till höger om fönstret:

syllen vid ytterväggen

samma syll, lite närmare

syllen underifrån och lite snö

Jag kan tänka mig att det finns många som tycker att det ser ganska tröstlöst ut - min reaktion däremot var ett försiktigt "äntligen!". Äntligen får jag oxo ta itu med det som jag så många år bara har läst om att andra får göra. Riva golvet, tömma grunden på skräp, reparera grunden, byta syllen osv.
Mången tycker säkert att man inte är fullt normal då man resonerar som jag, men vi alla är så olika - jag i min tur har mycket svårt att inse nöjet i att t.ex. träna dag in och dag ut för att några gånger om året springa 42 km till ett ställe, där man egentligen inte har något ärende. Jag kan tänka mig att alla dom som njuter av maraton har en liknande "äntligen"-känsla då de står vid starten inför loppet.

Det skall oxo bli mycket intressant att se vad hela operationen kan tänkas kosta. Grovt sett tippar jag på ca € 2.500,- till 3.000,- förrän rummet är tapetserat och klart. Då räknar jag förstås inga kostnader för mitt arbete. Vi får väl se. Och vi får oxo se hur lång tid det tar.

Ett litet frågetecken är oxo finansieringen, eftersom vi på basen av säljarens utsagor inte egentligen har räknat med några investeringar inom närmaste framtid.

Några nya böcker har jag beställt och så har jag surfat en hel del på nätet för att kolla andra entusiasters förehavanden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar