tisdag 10 april 2012

Kanske nu då...

Efter förra veckans snöfall och därpå följande kalla nätter så har det inte hänt mycket på vårfronten den senaste veckan. Man har gått och väntat på denna dag, eftersom det enligt väderläksprognosen skulle bli betydligt varmare från och med idag. Varmare blev det, med snösmältning som följd - vi packade dagens mat i en väska och stack iväg till Lönntorp på eftermiddagen. Som sagt, förra veckan fick våren att stanna upp, och det märktes nog på Lönntorp oxo - det var faktiskt mera snö där denna gång än senast, men ändå börjar naturen vakna upp mycket mera nu. Fladan var helt isfri och fågellivet piggnar till. Dagens nya fågel för året var kanadagås - vi såg en flock på åkern då vi åkte hem.
Trots att det är mycket snö ännu, så kunde jag inte låta bli att ta fram några krattor för att kratta där det var möjligt. När jag skulle hänga upp min jacka på en barkkant på en av strandtallarna så fick jag igen sätta ett vårtecken på min lilla imaginära vårtecken-lista, nämligen denna:

en av våra grannar

Nu måste man väl oxo börja bilda sig när det gäller ödlor, eftersom denna säkert tillhör en specifik ras - som jag inte känner till ännu.

Medan Marina lagade maten och pojkarna satt och läste Kalle Anka så gick jag efter min lilla krattningssession ner till bryggan för att se hur det såg ut där. På vägen dit hittade jag ett tecken på att vi haft besök av en Älg som lämnat en hög med kulor efter sig. Väl ute vid bryggan så upptäckte jag spår på ett av träden vid ändan av piren. Jag måste säga att jag inte är helt säker på vad det är för spår. Min gissning går till en tretåig hackspett, eftersom det inte finns några spår på marken under trädet och spåren når ända upp till en höjd av 4-5 m. Det sägs att den lämnar karakteristiska vågräta ringar runt främst skadade gamla träd. Den föredrar gran, men går oxo lös på andra träd. Skogen passar väl för en tretåig hackspett, men den detalj som jag inte hittat någon förklaring för är de lodräta "mejslade" spåren.

Tretåig hackspett?

Om det är någon som vet något om dessa spår, så är jag tacksam för information.

...och jo - kaffet och bullan smakade extra gått när man såg ut på naturen genom ett fönster med munblåst glas!

1 kommentar:

  1. Jag tror mig nu veta att det är frågan om en skogsödla som jag hittade i tallen.

    SvaraRadera