måndag 16 april 2012

Nu är det vår!

Den gångna veckan med därtillhörande veckoslut kom vi inte till Lönntorp. Orsaken finner man i att det igen var en vecka med sjukt barn - denna gång var det magen som krånglade. På tisdagen bröt det ut och idag, måndag är det fortfarande en balansgång när det gäller vad som duger som föda och vad inte. Som tur har det denna gång tydligen bara drabbat en av oss.
I och för sig kan man säga att det var tur att vi stannade i stan' eftersom det annars lätt skulle bli så att man inte tar emot våren i stan' överhuvudtaget.
Snön smälte med fart och det föranledde oss att ta fram terrassmöblemanget. Det tog sen' inte länge tills den första flugan satt på bordet


Den som blev mest glad för att flugorna börjat vakna var Frida - överallt där det fanns flugor fanns det oxo en katt


Övriga vårtecken i trädgården är rödsippa


och skilla


Hur jag än försökte övertyga våra egna och grannarnas gossar på gatan om att grisen egentligen är en grönsak som växer ur jorden så ville dom inte tro mig - inte ens fast vi har helt tydliga kulting-groddar intill grusgången

Gossarna påstår att det är rabarber - jag hävdar att det är griskultingsgroddar

10. april gick isen i Borgå å, på söndagen såg jag årets första humla, idag såg jag årets första trana  och steglitsen hälsade mig välkommen då jag kom hem för att äta lunch mitt på dagen.

Alla dessa tecken börjar nog snart övertyga mig om att det är vår, fast vi ännu har snö på gården!

uthuset i stan'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar