söndag 6 maj 2012

Byggnadsvård, del 4, lilla kammaren

Nåja, det tog en liten tid innan jag kom mig för att fortsätta med "ljusröda rummet", "rosa kammaren", "lilla kammaren", "kalla rummet" eller "rosenkammaren" - beroende på vad man vill kalla kammaren.
Det fanns en dryg vägg, där panelen satt kvar ännu kvar. Solklart var det från början, att den sista väggen skulle bjuda på något - ren' på basen av det faktum att det fanns en smyg runt dörrkarmen. Jag kunde vänta mig någon form av fyllning.
Det första jag kunde konstatera var att det under panelen fanns en brädvägg, bestående av vågräta bräden, vilket förståss skvallrade om fyllning - nu bestod spänningsmomentet då av frågan "vilken slags fyllning?"
Det var bara att plocka bort en kort brädstump och skära upp pappen.

uppskuren folie

Detta var vad jag hittade först. 100mm bergull med pappersytan ut mot rummet och på skålningen under bräderna en pappers-plast-metallfolie (vet inte vad den heter) med den reflekterande metallytan in mot isoleringen.
När jag öppnade mera så kunde jag konstatera att det bakom bergullen inte fanns något annat än bakugnens mur, som bar spår av den stockvägg som en gång funnits och som bakugnen murats emot.
Eftersom stocken tagits bort en bit över bakugnens övre kant så blev det från kökssidan fri tillgång till bergullen som endel inneboende inte varit sena att upptäcka.

ett vinterviste i sommartorpet

bakugnsmur med titthål till köket

Resultatet av väggrivningen var att jag kunde konstatera att ca 70% av den gamnla timmerväggen blivit ersatt av resvirkesstomme och isolering.
Fråga mig däremot inte vad tanken med löst sittande isolering och folier har varit för det kan jag inte svara på. En intressant detalj var oxo att skålningen var 150mm och isoleringen 100mm vilket betydde att den var fastspikad med en brädlapp i övre kanten, så att den inte skulle falla ihop i en hög - vilket den tydligen gjort på det stället som mössen gnagat av pappen.
Nu gäller det att fundera på vad vi skall göra med väggen då vi skall återskapa den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar