lördag 19 maj 2012

Byggnadsvård, del 6 och lite annat

...eller kanske det borde vara lite byggnadsvård, del 6 och mycket annat. Angående byggnadsvård har jag egentligen bara ett par bilder på golvet i rosenkammaren - hur det ser ut nu då nästan allt är tömt ur golvet. Ja och så var det de där med plast ja...

plast?


Det är klart att det finns en hel del plast här och där på Lönntorp, eftersom förra ägaren hade ett företag som tillverkade plastprodukter. Utan att vi visste om att förra ägaren hade detta plastföretag så frågade vi före köpet målmedvetet om det vid tidigare ingepp använts plast i någon form - då fick vi ett klart och entydigt svar att så inte var fallet!

oxo på havsbottnen

Inte vet jag om det ursprungligen har varit tänkt som någon form av underlag för en sandstrand - i såfall fungerar det inte som underlag utan snarare som överkast nuförtiden.
Det är just detta som jag har att invända om diverse metoder att motarbeta naturen för att få den så som man vill ha den - i det långa loppet tar naturen ändå över och då är det som en gång var tänkt som en frälsning snarare ett problem! Få se hur vi får bort detta plast.

Förra veckans fredag var det högt vatten, och då tänkte jag mig att jag skulle ge mig på vassen som ligger överallt. Tack vare det höga vattnet så var det ett ypperligt tillfälle att dra i land liggande vass som ligger i viken. Vattnet var så högt att stövelskaften med nöd och näppe räckte till vid piren. Som redskap hade jag en vasskärare som jag skaffat för ca 10 år sedan. Det blev en vacker "kanal" som var ca 3 meter bred och sträckte sig längsmed halva piren. Eftersom det duggregande hade jag inte kameran med mig så jag tänkte att jag kan ta en bild följande morgon. Här är den bilden:

en fd "kanal"

Som jag sade så var vattnet högt på fredagen - men, men på lördagen kunde man gå torrskodd i min lilla "kanal". Nå, all vass som man lyckas bärga, vare sig det syns eller inte, så är hemåt.

vass vid bryggan

Lördagen var en vacker dag då hela familjen var samlad på Lönntorp och då passade barnen på att ta sig en första roddtur i viken.

barnen ute och ror

Ibland undrar man nog hur det är med oss människor. Vi funderar, planerar hittar på och bygger och får trots allt en hel del icke fungerande lösningar. Då jag på Lönntorp i gräset hittade en gammal dörr och lyfte upp den så fick jag återigen ett bevis för naturens övertag över mänskligheten:

byggt utan ritningar

Troligtvis har detta fungerat förträffligt utan inneluftsproblem!

Nåja nu några intryck från dagens snabbvisit:

harsyra på en stubbe

ännu finns det vitsippor
Som en liten naturrapport kan kanske oxo nämnas att på fredagen då vattnet var högt blev det för högt för doppingboet som var förankrat i vassen som ligger ytter om bryggpontonen. Resultatet var att det hamnade på drift och kråkan fick sig ett välkommet eftermiggadsmål i form av skäggdoppingsägg. Idag, drygt en vecka senare har doppingarna fått ihop det till ett nytt bo. Vi skall hoppas att det lyckas bättre denna gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar