fredag 24 augusti 2012

Några händelser...

Nu måste jag småningom få ifatt tiden igen. Det har inte blivit så mycket skrivet på sista tiden - därför skall jag nu försöka samla en bildkavalkad från sommaren igen.
Jag börjar med några saker som för många definitivt hör till sommaren:

Det blev inte mycket denna gång...
Vi hade den turen att vi blev erfbjudna en optimistjolle, bara vi kommer efter den - och det gjorde vi såklart:

Optimistskola på gång...

...ut på lite öppnare vatten


Första riktigt egna kantareller från egen tomt.

Några små "vänner" hade vi oxo denna sommar. Eftersom Frida är en katt, så har hon vissa instinkter och dom i sin tur betyder att vi övriga i familjen begåvas med diverse mindre kreaturer. Det vanliga har varit näbbmöss, inburna på mattan. Några sorkar har oxo fallit offer för Frida. Grodor är intressanta, men närkontakt visar för det mesta att det trots allt inte är så intressanta. Ödlorna blir av med sin svans och olika insekter blir ett bra kosttillskott ibland.
Det var sedan plötsligt en dag mot slutet av sommaren som Frida kom in på mattan med en ny gåva. Vid första ögonkastet tyckte jag att det var en skogsmus, men färgen och teckningen var annorlunda. Jag beslöt mig för att ta mig en närmare titt vilket förståss betydde att Frida blev av med sin trofé, men hon tog inte så illa upp.
Den lilla krabat jag sedan hade i min hand var lite omtöcknad och rostbrun med vit mage - lång kropp och ganska kort svans. Pälsen var silkeslen och mycket vacker:

...en av våra bekantskaper...
Jag har dragit den slutsatsen att det var en småvessla - som tycks ha återhämtat sig och årevänt till sina jaktmarker skall vi hoppas. För Frida är det förståss en konkurrent, men vi som rör oss på två ben ser gärna att Frida och småvesslan samarbetar, eftersom det innebär färre små oinbjudna vintegäster i torpet under vintern.

En annan vän var den stackare som vi kallade Justin - jag vet inte vad det var för en fågel, men den hade helt uppenbart blivit föräldralös i rätt tidig ålder. På basen av besöken så tycks Justin ha klarat sig relativt bra trots allt - det blev återkommande besök under flere veckors tid och han växte till sig mycket bra.

Justin på besök.

Riktigt bland dom sista dagarna kom pojkarna på att tallen vid stranden är ett utmärkt utkikstorn, från vilket man kan hålla koll på båtarna som drar förbi i farleden.

utkikstallen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar