söndag 16 september 2012

Hösten gör sig påminnd...

Det är nu en vecka sedan vi övernattade på Lönntorp senast och då hade vi nog satt på el-batterierna för att försäkra oss om att det inte blir kallt på natten.
På lördag morgon utlovade jag en hel gurkskiva åt den som skulle lyckas få syn på Havsörnen. Trots allt har vi inte sett någon sedan förra hösten.
Det tog inte många timmar förän den första dök upp och sedan en till - och lite senare kom Linus med en gurkskiva åt mig eftersom det var jag som såg den första. Ibland förstår man inte varför saker ibland sker just precis då man talat om dem.
Förutom att det börjat bli kallt om nätterna, så börjar oxo vegetationen visa tecken på att det är en höst på antågande.

Vassen börjar skifta i brunt...

...och endel trädtoppar börjar skifta i gula toner.
Som vi redan kunnat konstatera tidigare, så har vi haft all anledning att se över yttertaket före höstregnen börjar svepa in över kusten. Tursamt nog har jag några vänner som kunnat hjälpa mig med att byta ut takplattorna på de ställen där taket var skadat - Det är helt enkelt så att jag inte är någon tak-klättrare.

Macke på taket...

...och Leif på taket.
Någon långtidsreparation är det knappast frågan om, men bara det håller denna vinter så får vi ta ställning till helheten lite senare.
Tyvärr stötte Macke på en liten filur, som helt uppenbart befann sig på fel plats vid fel tillfälle och räkade ut för en olyckshändelse med tragisk utgång.

En förolyckad fladdermus

Det är varje gång lika skönt att vistas på Lönntorp och att gå i en bastu som avslutning på dagen känns extra skön här. Fast det är ganska långt till bryggan från bastun, så var det inget hinder för dom andra att ta sig ett dopp efter bastun, men nu tycks det inte smaka mera. Om man tar sig en titt på termometern på Corvus ekolod så försår man nog orsaken.

14,1º Celsius i havet

Jag tror inte det blir några utfärder med Corvus mera denna säsong, så vi får nog vid tillfälle ta upp henne och vänta på nästa sommar...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar