söndag 4 november 2012

Reflexioner från snickeriet...

det här inlägget handlar inte direkt om Lönntorp utan är en samling intryck från mitt snickeri.

Det är inte bara en eller två gånger man idag får höra att det inte finns ordentligt virke att få tag på mera - annat var det förr, då var virket bättre, snickarna var pålitligare och dessutom var allt billigare.

Hur är det då på riktigt?

Det där med pris är ju en mycket relativ sak, eftersom man jämför pris på så många olika sätt. Hur många är idag villiga att sätta två netto-årslöner på fönster till sitt hus? - precis, jag tänkte väl det! Man får ju fabrikstillverkade fönster för halva priset! Räknat i årslöner tror jag inte på en så stor skillnad på hanverksmässigt framställda fönster då och nu.
Väljer man däremot fabrikstillverkade fönster får man ju då räkna med att byta fönster om 30-40 år igen.

Som lite kuriosa kan jag berätta om den gången då det kom en av alla dessa fönsterförsäljare till oss då vi nyligen flyttat in i vårt hus i stan', byggt 1906 med originalfönster kvar. Försäljaren hade en massa olika försäljningsargument och till sist drog han fram argumentet, att deras fabriks fönster är testade av Statens tekniska forskningsanstalt (VTT) och garanterat håller i 30 år! - Inte ens mina barn behöver i första taget fundera på att ersätta dem.
Saken var nu denna gång inte bättre än att jag råkade ha en av husets fönsterbågar på verandan för att bättra på målfärgen. Jag visade bågen åt honom och sade att den är 90 år gammal - men den är tyvärr inte testad av VTT, så jag vet inte hur länge den håller!
Jag vet inte varför han slutade diskutera fönster och gick!

Pålitliga snickare med yrkeskunskap måste man bara söka tills man hittar någon - dom finns!

Virke finns det i skogen bara någon tar sig tid att sortera. Med dagens effektiva skogsindustri, så är det ingen som hinner sortera ut kvalitetsvirke, utan även kvalitetsvirke blir ofta till pappersmassa. I och med att bara ca. 1,6 % av det avverkade virket i Finland blir snickarvirke, så är det inte svårt att inse att det inte är vår bransch som bestämmer och väljer först.
Att man inte hittar kvalitetsvirke på en brädgård håller jag med om, men jag har den turen att jag anlitar en liten lokal jord- och skogsbrukare som sorterar sitt virke manuellt.

50mm okantad furuplanka

Visserligen är inte avsaknaden av kvistar det viktigaste kvalitetskriteriet, men jag har ännu inte stött på en kund som tagit illa upp för att virket är kvistfritt. Andelen kärnvirke ses kanske bäst på den tredje plankan från vänster.

hyvlat virke

Ibland kan man stöta på små överraskningar då man snickrar, som här - troligtvis ett hagel från en hagelsvärm som missat sitt egentliga mål:




Här har vi en ett bevis för att det oxo finns tättvuxet kärnvirke vid behov:


För att slå ett litet hål i myten om det bättre virket förut, så har jag sparat en bit av en fönsterbåge från 20-talet som ligger på en ny planka av virke som enligt mina kvalitetskriterier duger för innerbågar:

glest 20-talsvirke med märg på nytt virke

När man ser på denna bit 20-talsbåge, så kan man ganska enkelt inse att det inte är enbart bra virke som står för hållbarhet, utan här är det troligtvis frågan om en kombination av naturmaterial (linoljefärg) och regelbundet underhåll som bidragit till den höga åldern trots dåligt virke.
Dagens fabrikstillverkade fönster säljs ju däremot oftast som underhållsfria, vilket i praktiken betyder samma sak som "går ej att underhålla" och då blir livslängden därefter.

Man har ju som snickare fördelen att få se många olika byggnads- och saneringsobjekt och jag skall här lägga fram ett par bilder på en åtgärd, som enligt min åsikt är fullständigt onödig. Huset är byggt på 20-talet och hade genomgått senaste uppfräschning i början av 90-talet. Nu var det dags för underhållsarbete i form av målning och genomgång av konstruktionerna som vid behov skulle åtgärdas. Husägarna blev övertalade att byta brädfodring. Var det nödvändigt? - bedöm själv:

ingen röta ens under fönstret!

Den nya brädfodringen läggs på läkt för att vara ventilerad, med den påföljd att fönstren sjunker in 75mm i fasaden och bildar potentiella fuktfickor under bläcken under fönstren t.ex.

gammal (till vänster) kontra ny (till höger) konstruktion

Som ytfärg användes petroleumfärg.

Om det finns någon som kan ge mig ett vettigt argument för varför man gör såhär, så skulle jag gärna ta del av det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar