söndag 17 februari 2013

Ventilkavalkad...

Det är inte så mycket som händer på Lönntorp just nu, men jag beslöt mig för att ta mig en titt på ventilerna i tågvagnen. Redan då vi kom in i vagnen efter årsskiftet lade jag märke till att det fanns en hel massa ventiler inne i vagnen. I taket och i väggarna. Jag kommer inte exakt ihåg, men det kan röra sig om 10 st ventiler, vilket ju låter bra. Det fanns bara ett orosmoment med det hela - det fanns en massa fukt runt takventilerna


Det är mer eller mindre lika vid alla takventiler

inte så trevligt!

Då skall vi ta oss en lite närmare titt in i ventilen

jaha, där var det stopp!

Vi får väl gå vidare till väggarna då

här var det oxo stopp

tydligen har det varit kallt här

en del ventiler syns under brädfodringen...

...andra är synliga

Visst finns det synliga ventiler oxo, som den på bilden ovan, men dom är bara två.
Ser man på bilden av hela tågvagnen, så inser man oxo att takventilerna slutar redan under plåttaket

inga takventiler

Det tycks nog inte ha varit enbart det bråte som fanns i vagnen som gav en mycket unken lukt utan den lite, lindrigt sagt, bristfälliga ventilationen som var huvudboven tror jag.
Vi skall hoppas att konstruktionerna inte har tagit allt för stor skada.
Här har vi igen att klart bevis för att bristande kunskap eller förståelse för ventilation och fukt är ett mycket stort problem i vårt samhälle.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar