måndag 18 mars 2013

Vårvinter och byggnadsvård...

Vid det här laget kan man säkert tala om vårvinter. Visserligen har det varit en mycket kall vårvinter, eftersom natt-temperaturerna ännu rör sig kring -25ºC och på dagarna går det med nöd och näppe upp till 0ºC.
Lyckligtvis har solen förstått sig på att komma fram, vilket betyder att vi varit ute en hel del när vi varit på Lönntorp.
Under det gångna veckoslutet var det dax för pojkarna att pröva på att borra hål i isen.


Det visade sig att det är ca 50 cm is vid bryggan - det borde hålla att gå på tyckte vi ;o)


Har man fantasi, så hittar man på en massa saker. Denna gång var det två "isforskare" som kom underfund med att det går att dra upp vatten på isen med hjälp av borren. Eftersom det dessutom har bildats en stor svacka i isen utanför bryggan så innebar det ju att det blev en sjö på isen.

Vem har sagt att man inte kan leka med båtar på vintern?

Nu fick jag oxo användning för min lilla fingervärmare som jag fick av vår katt Frida till julklapp. Märkligt nog så är det så att jag fryser allra mest om det finger jag inte har mera.

min fingervärmare!

Förutom att slappna av och njuta, så börjar det nog bli dax att börja få några saker gjorda på Lönntorp.
Den Ljusröda kammaren var ju den som vi började med under förra året och därför är det nog det vi skall fortsätta med då det gäller projekt inomhus. Under hela vintern har väggen mot köket sett ut så här:


Bakom tjärpappret är eldstaden och ovanför den direktkontakt till köket i och med att stocken delvis fattas


Till en början skruvade jag ihop L-formade lister av kluvna bräder, för att få någonting att fästa träfiberskivor i. Träfiberskivor använde jag som "fast" vägg mot köket, så att linullet har något det hålls emot på baksidan.

Bakvägg av träfiberskiva

Sen' var det egentligen bara att rada 100 mm linullskivor på plats. Det går relativt behändigt att såga skivorna med en helt vanlig handsåg, där det behövs.

Linullen på plats

För att inte skivorna skall falla ut på golvet satte jag fast några ribbor som håller skivorna på plats.



Nu väntar denna vägg egentligen bara på att vi skall bestämma oss för hurudan yta det skall bli här - panel eller tapetserat?
Före vi kan komma så lång skall vi dock ta och åtgärda väggstumpen till höger på liknande vis. Det måste vi nog ändå tyvärr vänta med tills vi får taket åtgärdat, eftersom det är just på denna vägg som vattnet rinner in. I och för sig är det inte någon större katastrof om linullen blir våt eftersom den torkar igen, men det känns lite onödigt ändå..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar