torsdag 25 april 2013

Lättnad...

Det var en lättnad, när vi tog oss en snabbtitt på Lönntorp idag. Det som stod för lättnaden var bryggan! I och med att jag råkade ut för min lilla "fräsa-bort-att-halvt-finger"-äventyr på hösten så fick vi aldrig bryggan utbogserad till bojen före isen lade sig. Redan under vintern kunde man se att bryggan klarat sig bra så länge isen låg lugnt i viken, men vad som skulle ske när isen lossar hade jag ingen aning om.

Lyckligtvis såg det ut så här när vi kom fram.

inte mycket is kvar...

Pojkarna hade redan hemma packat med sig några av de båtar de snickrat under vårens lopp, så för deras del blev det isbrytaruppdrag - eller snarare isskuffanuppdrag.

öppet vatten kring flytbryggan...

Äntligen fick pojkarna göra det de har sett fram emot de senaste veckorna - dra båt!
Jag förstår deras iver och intresse. Jag kunde själv stå i timmar vid bryggan och dra båt på en käpp. Sedan planerade jag hur jag skulle kunna ändra på formen för att få skrovet stabilare, eller som så ofta var det frågan om att få snyggare stråle eller större svall. Då jag senare som vuxen gick i riktig båtbyggarskola var det kanske ändå inte strålen och svallet som var riktgivande egenskaper för en bra båt.

länge efterlängtad sysselsättning...

Våra småbåtar som oxo på grund av omständigheterna blev lite slarvigt placerade inför vintern klarade vintern mycket bra.

småbåtarna på piren.

Ännu en snabbtitt på snöläget vid torpet


Det är snö kvar på torpets övre sida, där var solen inte kommer åt att värma ordentligt. Apråpå solen - det blev ju ingen skogsfällning denna vinter heller.

I morgon är det dags för oss att fara till flygfältet och avhämta vår lilla Australienresenär som får bekanta sig med "sin" tågvagn för första gången. Vi skall hoppas det blir liv i den oxo...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar