tisdag 14 maj 2013

Morsdagsveckoslut...

Före jag går in på vad vi hittade på under veckoslutet, så vill jag återkomma till det som jag behandlade i inlägget "På kurs".
Jag tog under veckoslutet ett foto på grunden som vetter mot sydväst.


Här har vi ett exempel på hur det går om man reparerar en gammal grund med modernt styvt betongbruk.
Eftersom grunden är konstruerad som en levande och flexibel del av byggnaden, som inte är nergrävd till frostfritt djup så rör den på sig beroende på årstiden. Eftersom stockstommen i sig oxo är en flexibel konstruktion, så gör små förskjutningar hit eller dit ingenting utan det jämnar ut sig med tiden.
Förutom att betongen är mycket hård och oflexibel, så har den oxo mycket dåliga fuktegenskaper, vilket i mitten på bilden kan ses som tydliga frostsprängningar.
Går man in för att mura en styv sammanhängande mur på rörliga grundstenar under en flexibel stomme, så måste man vara beredd på problem - de behöver inte komma genast, men förr eller senare spricker den nya muren och då är det dax för åtgärder igen - främst för att förhindra att den spruckna betongen skall bilda passager för vatten att söka sig in i grunden och därmed förvärra skadan... Kalkbruk är det rätta på utsidan av grundmuren - mjukt och goda fuktegenskaper.

Men nu till morsdagshelgen.

I praktiken var vi ute hela veckoslutet. Vi skulle elda nere vid stranden denna gång eftersom det fanns en hel del ris som samlat sig under det gångna året.


En av rishögarna som vi hade tänkt elda bort detta veckoslut fick bli och ligga tillsvidare eftersom den hade ockuperats av ett koltrastpar.


Jag lade märke till boet ganska fort och insåg att det låg i farozonen - främst med tanke på Fridas äventyr.
På lördagen fick jag inse att boet inte blev obemärkt av Frida. Hon kom gående från huset direkt emot mig och jag trodde att hon kom och hälsade på mig, men nej - hon styrde kosan raka vägen mot koltratsboet, klev in i rishögen, snusade på äggen och gick vidare. Antingen är hon inte intresserad av ägg eller så ville hon att maten skulle få växa till sig lite först - det är naturens gång!


Brasan fick brinna ner på fredagen och vi fick njuta av ett skönt bastubad.

Lördagen blev en dag då vi eldade igen och Frida njöt i fulla drag av att få vara fritt i naturen - helt enligt eget förgottfinnande.


Det var inte mycket som blev oundersökt av Frida. Det var något som fångade hennes uppmärksamhet på piren hela dagen, men jag fick inte syn på vad det var - ända tills jag fick syn på skådespelet "Katten som försökte fånga en huggorm". Allt slutade väl och vi fick då tyvärr veta att det finns huggorm på Lönntorp.

Visst är det här en vacker syn - eller va?


Va? - det är Mammas nyanlagda rabatt som klarat sig riktigt bra under vintern och alla plantor har dessutom klarat sig.
Aj, vilka plantor? - Akleja, malva och löjtnantshjärta - ta och titta på nytt:

Tydligt och klart!

Kvällen avslutades med en vacker aftonrodnad - en stor fördel då man har strandlinjen mot nordväst!


Till sist kom söndagen och barnen hade inga större svårigheter att hitta vitsippor åt mor!


Det är nästan så att man förstår att vitsippan blivit morsdagsblomman nr 1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar