tisdag 7 maj 2013

Vårens premiär...

Äntligen har vi kommit så långt att vi har kunnat vara på Lönntorp över natten igen.
Alla motgångar med Lönntorps kondition har gjort att vi mer eller mindre bara har varit hänvisade till att riva lite, öppna konstruktioner och låta saken vila. Vi har inte ens tillfällit kunnat hålla en acceptabel boendetemperatur under vintern, men nu kan vi nog glömma den gångna vintern - nästan.

lite snö kvar...

På lördagen hade vi säsongens premiärbastu och en enkel kvällsbit efteråt. Makaroni, pesto och smörgåsar.



Efter en god nattsömn möttes vi av en ny dag med mycket växlande väder - emellanåt sol och sedan lite regn och så lite hård vind...

Det som ju inte tar slut i första taget är vår kära vass - men man kan alltid försöka rå på den i alla fall. Söndagen ägnades för mammas del åt att kratta vid torpet och jag gav mig på vassen. Först på den södra sidan av piren.

före...

efter...

Sedan var det dags att ge sig på vassen på den norra sidan om piren


Visst är det märkligt hur det känns som om man skulle ha fått en massa gjort, när man håller på med lien och kämpar sig fram meter efter meter. Går man sedan och betraktar på lite avstånd vad man har åstadkommit så märker man att man har fått gallrat lite vid kanten! - och det stora jobbet att samla ihop allting är kvar.

Vart skall vi sätta all gammal vass?

Alla är inte lika ivriga på att fixa till det i naturen, utan de finns även dom som hellre vill få någon av båtarna sjösatta så att man får ta sig en liten roddtur.

"blev de' mustasch när jag rodde?"

Båtar tycks nog vara någonting som fascinerar unga herrar. Som jag har sagt tidigare - det var min stora passion och ifall det finns någon som ännu betvivlar att det skulle vara mina söners stora passion - se här:


Detta är de båtar som har tagits ner till bryggan för att testas - alltså sedan isen har gått för två veckor sedan.
Nästan hälften är dessutom årets nyproduktion...

Som avslutning en bild på hur det kan gå då ingen gallrar i skogen och granarna får umgås fritt



Nu väntar vi bara på värmen så att vi oxo kan ta i bruk sängarna i övre våningen - bara jag har lagat en provisorisk vägg mot hallen där innertaket är rivet... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar