lördag 6 juli 2013

Legoland...

Pojkarna i vårt hus är vad man kanske kan kalla Lego-nördar. Länge fick dom varje jul och födelsedag en Lego-byggsats och har sedan börjat bygga om och hittat på egna lösningar. I sommar var det sedan dax att ta sig till Legoland - det blev en arrangerad bussresa. För oss vuxna blev det ett fint tillfälle att ta oss en titt på det svenska kulturlandskapet.

Som bekant är ju gräset alltid grönare på andra sidan och det är precis vad man kan säga om det svenska kulturlandskapet jämfört med det finländska. Det är klart att intrycken begränsade sig till en mycket liten del av landet, men en tillräckligt stor del för att kunna se skillnaderna mellan Sverige och Finland.

Generellt sett kan man säga att det svenska landskapet ser mera vårdat ut - både byggnader och terrängen. Det verkar som om man i Sverige satsar mera på helhetsbilden av byggnadshelheter. Det var inte på många ställen man såg den så vanliga bilden från den finländska landsbygden - en lite dåligt skött huvudbyggnad med ekonomibyggnader av diverse olika former, material och kulörer.
I Sverige verkar byggnaderna vara bättre underhållna och även fantasilösa plåthallar verkar efterlikna rödmyllade lador.

Det som definitivt påverkar det svenska kulturlandskapet är boskapsdjur - det finns en anmärkningsvärt större yta betesmark i Sverige och om det finns något i vår miljö, som påverkar estetiken i landskapet så är det betesmark. Betesmark ser vårdad ut och förhindrar ett igenslyande av ängar och gammal betesmark.

Det är ju en liten lustig grej i sig att många idag skaffar sig diverse olika el- eller bensindrivna trädgårdsredskap och använder en stor del av sin fritid till att hålla omgivningen i schack - det är tidskrävande och dyrt. Denna landskapsvård sköter boskapsdjur helt automatiskt om man har dem.

Jag kan med lite stolthet i bröstet meddela att jag sedan vi tagit över Lönntorp inte startat röjsågen eller trimmern en enda gång - det är bara lien som gäller och resultatet är ett helt annat än då jag ännu använde trimmer.

Som sagt det är alltid grönare på andra sidan - jag är fullständigt medveten om att Sverige inte är ett byggnadsvårdsparadis. Det görs även en massa misstag och felbedömningar där, men visst är Sverige hästlängder före Finland när det gäller att ta vara på kulturlandskapet.

Tillbax till Legoland - det var förståss en viss del av Legoland som tilltalade mig. Den deln var det svenska landskapet. Här några smakprov:







Ganska otroligt vad man kan åstadkomma av Lego.

Det mest otroliga var kanske ändå slottet i Köpenhamn.


40.000 fönster och 900.000 vanliga Legodelar - det är lite mera än pojkarna har i sin samling...

Tillagt 7.7.
 - jag insåg ju själv då jag kollade inlägget att man kan få en bild av att jag tycker att Legoland ligger i Sverige, men nej! - det ligger nog i Danmark, men vi åkte alltså buss genom Sverige och det är det kulturlandskapet jag uppmerksammade...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar