lördag 6 juli 2013

Sommarförkylning och kattungar...

...det är förstås något ingen önskar sig så här när sommaren är som bäst, men det är precis vad jag tog med mig från Danmark. Danmark och Legoland, det är var vi har varit, men det skall jag återkomma till lite senare.
Nu tänkte jag ta och hålla fast några ögonblick från före vår resa.

Projektmässigt har vi egentligen bara tagit vass nere vid stranden i slutet av juni.

så här såg det ut för ett par veckor sedan.

Visst är det trevligt att få bort vass, men priset man får betala är inte det mest attraktiva, dvs mödan att transportera bort den vass som samlas i strandvattnet.

det är bara att samla ihop...

Å andra sidan, så är belöningen inte att förakta heller...

stranden sett från fjärden...

Det som har varit anmärkningsvärt är vattenståndet - det har varit lågt vatten hela försommaren, vilket förstås underlättar mejandet av vass ute i viken. Då får man vassen kapad så långt ner som möjligt, men å andra sidan kan man inte ta vass nära land utan där måste man vänta tills vattnet är högt igen.

lågt vatten...

På något vis verkar den här sommaren vara djurens sommar. Börjandes från att vi inte kunde elda allt ris vi hade samlat under våren - pga ett koltrastbo. Sedan har vi vår lilla styrpulpetsinvånare i Bustern...

pulpetinvånare

Utöver koltrast och sädesärla, så har vi haft glädjen att få följa med en Järpe med sina nio kycklingar.

Järpen är en hönsfågel som trivs i träd.

Frida har oxo haft det mycket bra här på Lönntorp - hon verkar vara en helt annan katt när hon får vara på sina egna villkor i naturen. Ibland blir det dock lite svårt att acceptera att naturen har sin gång...

Frida har hittat något i gräset...

...tala om ojämn kamp!

Jag klarade mig denna gång utan att blanda mig och det blev ödesdigert för musen...

En dag då jag inte kunde låta bli att blanda mig, var då jag hittade tre små kattungar i vårt vedliden i stan'. Dagen efter att jag upptäckte dem hittade jag en kattunge svårt skadad utanför boet och såg ingen mamma. Ytterligare en dag senare var ena kattungen död och de två andra ropade så jag hörde det långa vägar och dom var ganska kalla i ett bo som var mycket smutsigt - av grannarna fick jag höra att det rört sig en räv i kvarteret på försommaren och då kunde jag inte låta naturen sköta sitt. Nu har vi två små kattungar som vägde under 100 gram då jag tog hand om dem. De kan inte ha varit många dagar gamla då jag tog hand om dem eftersom ögonen var fast och navelsträngarna kvar. Ingen har heller sett mamman sedan den ena ungen dog.

först var dom tre.

Inte var dom stora då jag tog hand om dem...

...nej nu måste jag ta och fixa lite modersmölksersättning i en mycket liten tuttflaska. Det är första gången jag är mamma - men det är inte så stor skillnad på människobarn och kattungar då det kommer till att vara hungrig, spreta med armar och ben och vara så ivrig att man inte får grepp om tutten när man suger.

Då vi var i Danmark fick först Ninni och sedan Amanda ta hand om dom små själarna. Om du vill se hur små dom faktist var förra veckan så har Amanda lagt upp en video HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar