lördag 17 augusti 2013

Lite byggtekniskt...

Jaha, nu är det dax för en liten byggteknisk stund - inget revolutionerande utan snarare några ganska självklara saker.

Jag skall börja med en liten målfärgsflaga, som föll ner från ett täckbräde över gula kammarens fönster då det gamla taket revs. Fast flagan är mycket smutsig, så är den mycket hel och fin - det är en sk. plastfärg eller som man ofta säger latex.

Då jag förra veckan träffade vår granne här i stan - han är pensionerad snickare - så var det förutom tal om skydd på snickerimaskiner, tal om målfärger. Han berättade om hur de då han gick i yrkesskola på 50-talet fick sig en demonstration av en ny målfärg. En representant för någon av de stora målfärgstillverkarna målade med sitt företags nyaste fina innovativa målfärg på smörpapper och så fick eleverna vänta en tid - inte så länge troligtvis, och så drog representanten bort färgen i ett helt stycke och hyllade framtidens målfärg.

"Den nya färgen bildar en hel, tät, enhetlig och färgäkta för att inte säga nästan evig målfärgsyta"

Vår granne fnyste och sade att den färgen idag borde höra till förgången tid - fast den ju tyvärr inte gör det.

sammanhållande målfärgsflaga

Det må hända att färgen är sammanhållande, men det kan man inte säga om virket som blivit intäckt av färgen:

murket virke...

Det är nog bara att ta och byta hela brädan eftersom den bara binder fukt och därmed infekterar intilliggande konstruktioner.


Veckan före vi flyttade tillbax till stan' inför hösten tog jag bort den genommurkna trallen som fanns framför dörren till torpet. Under trallen fanns en välhållen betongplatta.


Då jag tog bort trallen så öppnade det sig en möjlighet att bekanta sig med grunden under dörren och den var ju inte så tät så jag fick mig en titt under golvet.

hål i grunden

Hur jag än försökte, så lyckades det inte med "tjillevippen" - jag fick nöja mig med att sticka in kameran för att få en bild av hur det ser ut.

golvet underifrån.

Vi visste från tidigare att detta golv inte hade bytts ut och i motsats till täckbrädet ovanför gula kammarens fönster, så behöver vi här inte vara oroliga för att konstruktionerna skall murkna bort.


Mycket friskare virke får man leta efter. Det är den här typens konstruktioner och materialval som borde få varje husägare att inse att det är orättvist att skylla på "gamla trähus" då det blir mögel- och inneluftsproblem. Det är så enkelt att det är införandet av nya material och tekniker i gamla byggnader som ställer till det.

Se här under kökets och gula kammarens golv:

koksgolvet...

gula kammarens golv...

Detta är synen efter att jag tagit bort några grundstenar så man kommer åt att se in under syllen till det torp som vi övertog av en säljare som bedyrade - "plast! nej plast har inte använts någonstans då torpet har renoverats"

Det här är ju tyvärr konstruktioner som måste öppnas och åtgärdas för att förhindra förfall.

Den dagen - den sorgen!

Jag avslutar hellre med en liten tanke vi går och bollar hit och dit.

Skall det bli en öppen förstu'quist eller en sluten förstuga med plats för regnkläder?

a quist or not a quist, that's the asking?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar