måndag 16 september 2013

Lite tid för Lönntorp...

...för lite tid känns det som ibland.
På snickeriet har jag jobb som aldrig förut på hösten och dessutom skall jag flytta snickeriet till ett lite större utrymme - fast nog på samma adress.
Nu har det oxo gått på det viset att jag inte tagit mig tid att skriva här på bloggen fast vi var på Lönntorp för en dryg vecka sedan.

Hösten börjar göra sig påmind i form av gulbrun vass, men det är inte det jag har dokumenterat på min första bild - vad kan det månntro vara?


Ett tips: det är trevligt att ha då man tar upp båtar t.ex., men absolut inte nödvändigt för det.

lilla träbåten och Jalles roddbåt

Nu är då lilla träbåten upptagen och gör Jalles roddbåt sällskap på piren. Jalles roddbåt är en båt som förra ägaren lämnade kvar för att komma efter senare. Nu är den då oxo nytvättad och förberedd för vintern igen. Jag undrar när vi kan anse den vara vår om han inte tänker avhämta den?

Övriga händelser på piren var ett besök av en snok som simmade förbi...


...och en gädda, som gjorde anspråk på att komma upp på bryggan.


Efter ett artigt samtal med gäddan, kom vi överens om att han nog var för stor och träig för att bli en god vän - i ordets sanna bemärkelse! Han fick fortsätta sin lilla simtur i viken.

Uppe vid torpet fick vi äntligen stenfoten under knuten fixad och mamma putsade springorna mellan stenarna för att få bort all fuktbindande humus och grunden förberedd för kalk- och lerbruk.




Något vemodigt fanns nog oxo med i bilden; Tingeling och Raffe var troligtvis sista gången På Lönntorp.


Trevligt och spännande har det varit att ta hand om dessa små "fosterbarn", men allting har sin tid. Skulle vi bo stadigvarande på Lönntorp så vore det en helt annan grej att ha tre katter, men på vintern i stan' så blir det lite tungt för alla tror jag. Till råga på allt så har vi dessutom hittat fina hem åt båda två.

En annan händelse som har begränsat min tid att skriva här är att jag var som förälder på J:s lägerskola, som hölls på Sveaborg - ett mycket intressant ställe om man är intresserad av gamla byggnader och konstruktioner av olika slag. Jag rekommenderar ett besök.

Ja, så var det det där med det som är trevligt att ha när man tar upp båtar - förstod du vad det är på bilden?

Just det! Frida förstås!


En katt är trevlig att ha då man tar upp båtar, men absolut inte nödvändig! :o)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar