söndag 29 september 2013

Mer eller mindre uppmärksam...

För tillfället är jag så upptagen under veckorna att den här dagboken inte riktigt synkar med verkligheten. Detta inlägg handlar om mitt besök på Lönntorp för en vecka sedan - detta veckosluts besök skall jag ta upp i nästa inlägg.

Jag skulle förra veckoslutet egentligen till Lönntorp för att ta mig en titt på gula kammarens yttervägg.
Jag hade tänkt ta loss brädfodringen för att ta bort plast/aluminiumfolien som finns på timmerstommens yttre sida - det blev dock icke det jag gjorde.

Det var några andra saker som krävde min uppmärksamhet. Det första jag fick syn på var några svampar - närmare bestämt några tusen svampar på strandsidan om torpet.


Jag har ingen aning om vad det är för svamp, men med min svampkunskap är det inte så konstigt. Jag känner till kantarell, trattkantarell, fårticka och röd flugsvamp. Jag fick det goda rådet av både min syster och min mor att man kan provsmaka alla soppar som råa och på det sättet undviker man gallsoppen, som kan förstöra en hel svampstuvning. Den upplysningen medför sig dock ett problem för mig - jag vet inte hur en sopp ser ut, men å andra sidan vet jag ju då, att ifall jag börjar må dåligt eller dör efter att jag provsmakat en rå "sopp" så var det i alla fall ingen sopp!

Så här kan ett ställe se ut som man lätt bara går förbi.


Jag hoppas det oxo var sista gången för denna säsong, som jag går ner till bryggan och öser Göteborgsekan - vid nästa besök skall den upp.

oöst eka

På samma gång skall vi försöka få den gamla segelbåtsvagnen som fanns vid piren till metallskroten.

metallskrot

Alltså bilden som visade något som man lätt går raskt förbi bidrog till ett resultat som detta:

trattkantareller...

Titta lite noggrannare:

plockade bl.a. här.

Det som ändå gjorde mest anspråk på min uppmärksamhet, var några spår som jag hittade på gräset invid terrassen. Spår av en bil - en bil som inte framförts av oss.

bilspår på gräset...

tydliga bilspår...

Det känns lite tråkigt att någon vill komma och hälsa på oss då vi inte är på plats - och dessutom lämnar fula spår i terrängen. Tillsvidare har vi inte nekat någon att komma och hälsa på oss då vi är på plats, så även denna "gäst" hade kunnat höra av sig på förhand.

Jag har sett att man i affärsutrymmen sätter upp varningsskyltar då ett utrymme är kameraövervakat, men jag har inte hört att man brukar varna djur för att de blir fotograferade av en viltkamera då de rör sig på ens gårdsplan - vi har i alla fall inte sådana skyltar för djuren.

För övrigt så börjar höststämningen infinna sig på Lönntorp och det är då naturen brukar ha en mycket stor dragningskraft på mig.


sedvanlig utsiktsbild


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar