tisdag 25 mars 2014

Några besök...

Nu har vi varit några gånget på Lönntorp sedan skogshuggaren har börjat fälla träd. Varje gång man kommer så ser det lite annorlunda ut.
En gång var jag med bara pojkarna där och då passade de på att ta med sig sina RC-bilar. Visserligen skall de inte köras då det är vått, men det finns lika många förklaringar som fallna träd på Lönntorp, varför det inte är skadligt att köra på lite snö, fast den sedan smälter och blir vatten i bilen...


Nu har skogshuggaren rört sig närmare vägen och dasset börjar komma fram.


När man tar sig en närmare titt på de fällda träden så blir man mera och mera övertygad om att det nog inte är frågan om träd som man i första hand ger sig själv på.


Ursprungligen hade jag tänkt mig att det skulle kunna vara antingen ganska dåliga stammat med tanke på röta eller så skulle det vara ganska tätvuxet på grund av att det var så tät skog som träden stod i.
Ibland kan man ha helt fel:

Varken röta eller tätvuxet...

Några dagar senare kom vi igen på besök och då hade det gått precis så som jag hade tänkt mig. Terrassmöblemanget hade gjort sitt (se inlägget "Det är mitt fel..."):

snö på bryggan...

Fördelen med snö är att man ser bättre vem som har varit på besök:

Liten möter stor, men knappast samtidigt...

Snöföret var som tur ganska kortvarigt, så följande besök skedde i vårkänslornas tecken...

Hängmattan kom fram...


Nu är det inte många träd som står runt dasset mera - det är några tallar och björkar.
Går man upp på vägen och ser ner mot stranden från grannens vägskäl så ser det helt annorlunda ut:

Min kamera tycks ha gröna värderingar...

Eftersom det var ganska varmt så ville jag ta en bild på snö och is vid bryggan, för att kunna bilda mig en uppfattning om hur mycket snön smälter. Bilden jag tog på förmiddagen är här:


På eftermiddagen var det inte så mycket att jämföra med:


Vattnet hade stigit med närmare 30 cm på några timmar. Man fick nu oxo en uppfattning om hur "viken" på sydvästra sodan om piren ser ut då den är vattenfylld.

Vår nya vik...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar