torsdag 24 april 2014

Påskledigt...

Och så kom Påskledigheten vi alla väntat på. Vädret blev dessutom sådant att vi kunde komma till Lönntorp för att övernatta. Som sig bör, så måste allt vädras som varit inne under vintern.


Medan vi vädrade i torpet kunde man ta sig en titt på tomten vid holken och tågvagnen, nu då skogshuggaren blivit färdig med årets jobb. Ännu återstår det att frakta bort stockarna och riset.

holken sett från torpsidan

Lönnen som stod fast i terrassräcket har oxo tagits bort, vilket var tur eftersom det visade sig att den var i ganska dåligt skick.

terrassutsikt från holken...

Går man runt till andra infarten så blir vyerna helt nya.

Man måste nog vänja sig vid denna syn...

ifrån vägen så ser det ut så här...

Som sagt så var vädret på vår sida - det blev upp emot 20 grader på dagarna och vi kunde inleda med att bränna ris, som vi har en hel del av på tomten just nu.


Det blev nog mest terrängarbeten denna gång.
Jag tänkte gräva en grop för lite kompostavfall i det som för några veckor sedan ännu var skog och nu tar jag till 100års-jubilaren Tove Janssons dramaturgi - vad tror du att det hände sen' ?


Mycket besviken blir man ju, men det förvånar inte längre - plast, nergrävt i skogen!!!

Här får jag nu presentera årets nyförvärv; en vedklyv! - dom fungerar ju!


Vi får se hur ivrig man blir att klyva ved det kommande året - med tanke på eldstäderna i stan' så skulle det vara bra om ivern infinner sig i något skede. Det är inget problem för oss att elda upp 10 - 12 kubikmeter ved per vinter.

Vanligtvis är det just i dessa dagar som vi nu var på Lönntorp som isen går i viken, men denna vår har det varit isfritt redan en tid och det föranledde oss förstås oxo att sätta stranden i bruksskick.


testas bör den ju oxo...

Vädret och vattenståndet lockade mig till att försöka få lite bukt med torr vass som står i viken. Det blir lättare att hålla efter årets vass om man först får bort den gamla...


Då jag höll på med vassen var det ganska mycket liv i vassen - och med liv menar jag alltså fisklek. Jag visste först inte vad det var för fiskar, men jag beslöt mig för att gå ut i vattnet för att bli stilla och stå och eventuellt då få se vad det är för fiskar - och det fick jag!



Det var gäddor som lekte - på bilden ser jag bara fyra stycken, men de var fem som kom simmande i klunga. Om jag skulle ha haft en håv så skulle jag troligtvis ha kunnat fånga någon gädda, men det skulle nog inte kännas riktigt rättvist tycker jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar