tisdag 17 juni 2014

Tänk så livet vore tråkigt utan naturen...

Naturen slutar helt enkelt inte att fascinera mig. Det finns en massa olika saker man kan se bara genom att hålla ögonen öppna.
Sedan finns de oxo de saker som kräver lite mera än öppna ögon! - vad ser du på den här bilden?

en vanlig blomma?

Det är nu naturen står i blom. Här kommer en lite kavalkad av det naturen har att bjuda på, bara man tar sig tid att titta på den;






Fråga mig icke vad dessa blommer heter - det hör inte riktigt till min starka sida att hålla reda på blomnamn.
Har man den förmåga som vår mor i huset så kan man oxo kombinera ihop diverse olika sommarbuketter. Här en mycket enkel sommarvariant;


När vi tog oss an Lönntorp, så var det inte så mycket till blomsterängar vi såg. Det var mestadels hallonbuskar, kirskål, småträd och sly.
Genom att leka gammaldags småbonde så tog det inte så länge innan det började dyka upp diverse olika ängsblommor här och där.



Att leka gammaldags småbonde innebär i praktiken att man leker att man har djur och sköter sina marker utgående från det.
Det absolut viktigaste är att man ser till att röjsågs- och slyklippartanken är och hålls tom men lien vass. Sedan vi kommit till Lönntoerp så har jag inte startat röjsågen eller slyklipparen utan enbart använt lien.
Det gäller att meja ängen en gång efter att den varit i blom och en gång på hösten - och nu till det viktigaste!
Fast man inte har djur så skall man låta "höet" fröa av sig medan det torkar för att till sist samlas in. Det viktiga ordet är UTARMNING!
Om man låter den klippta vegetationen ligga kvar så blir blir ängen för näringsrik och då kommer det upp en massa växter som man inte vill ha.

Förutom växter så finns det en hel del i djurvärlden som är av intresse så här i början av sommaren.




Det som jag fäste lite extra uppmärksamhet vid var ett litet bo i en lövhög. Jag var främst rädd för att vår katt Frida skulle upptäcka det. Jag försökte övertala rödhakemamman att inte föra ett sådant himla väsen bara för att Frida är i närheten. Om Frida inte har upptäckt boet tidigare så gör hon ju det om mamman uppmärksammar henne på det.


Märkligt nog så har Frida inte upptäckt boet, fast det är på marken bara några meter från huset. Jag har kunnat följa med boet och har sett då det enbart varit ägg i boet och sedan när det kläcktes ungar.
I ett skede lade jag märke till att mamman, varje gång hon flög upp då man kom för nära, lyckades dra med sig ett ägg så att det rullade lite utanför bokanten. Jag utgick ifrån att hon rullar in det igen då hon kommeer tillbaka.

Jag hade fel! Idag förstod jag vad som är på gång.
Då jag tittade in i boet idag så insåg jag att allting inte stod rätt till - ur en rödhakes perspektiv alltså.

Är man dock en gök, så är allt precis just så som det skall vara!


En ganska osympatisk typ, men trots det intressant att följa med.

Ja, så var det ju då de saker som kräver lite mera än öppna ögon - något som inte alla ser genast, men med lite hjälp så klarnar det ganska fort!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar