söndag 10 augusti 2014

Sommaren kom trots allt...

När pappa blev ledig så kom sommaren!
Efter den kalla försommaren slog väderleken om tvärt - det blev strålande solsken och varmt.

omslag i väderleken...

Då vädret slog om, så påverkade det en hel del så klart.
Ute i naturen började allt som tagit det lite försiktigt under försommaren att sprudla - inte minst en del av de bitska insekterna förstås.
I trädgårdslandet började det oxo att hända...



...men tyvärr var vi inte helt ensamma om att lägga märke till det...


...dom är trevliga att se på då de är på stranden. men nattetid i trädgårdslandet är en annan sak!

Förutom att naturen vaknade upp, så drog stranden oss till sig på ett helt annat sätt nu igen. Mamma tog sina morgondopp och pojkarna levde i vattnet tills någon sade till att dom måste pausa.

En av dagarna fick jag inspiration att granska bottnen kring bryggan - och vad hittade jag då? Jo, en sand-/grusstrand från en svunnen tid;


Allt för mycket fick jag inte fram av den eftersom framvaskandet av en sandatrand tar ganska mycket på både rygg och fingerspetsar...

-

Tålamod kan ibland ge belöningar som man inte räknat med.
Då jag skulle ta mig en titt på de flugsnapparungar som fanns i ett bo ovanför ett av de små fönstren i övre våningen så var det inte så märkvärdigt att ungarnas föräldrar inte blev så glada. Varje gång jag tittade ut genom fönstret möttes jag av en anfallande flugsnappare och då passade jag på att ta några bilder helt på måfå - detta var en av bilderna som blev till;


och här har vi ungarna som skulle skyddas;


Innan den värsta torkan satte i passade jag på att ta mig en sväng till mitt "hemliga" kantarellställe och det var nog i sista stunden eftersom de största svamparna redan hade torkat rejält i kanterna...


Nu blev det oxo dax att meja strandgräset...


En av julimånads absoluta höjdpunkter var nog då vädret tillät att några av pappas kusiner och barnens småkusiner kunde komma med båt på besök från Sibbo skärgård.


Ett omtalat returbesök blev det tyvärr inte, men vi ser redan fram emot att nästa sommar ha Corvus Corone sjösatt för att kunna fara på svarsbesök då.

I juli uppnådde ytvattnet vid bryggan stundvis temperaturer på upp till 28 grader vilket i sin tur resulterade i att vi nästan varje kväll fick ta del av älvdans i viken.

älvdans

Till sist kan jag oxo konstatera att det inte är helt fel att ha kvällssolen inkommande mot rabatten och torpväggen...

kunde vara värre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar